Fúvós hangszerek
Fafúvós és rézfúvós hangszerek széles választéka Részletek
Billentyűs hangszerek
Kiváló minőségű billentyűs hangszerek Részletek
Pengetős hangszerek
Válogasson pengetős hangszereinkből Részletek
Vonós hangszerek
Sokféle vonós hangszer, kedvező áron
Ütős hangszerek
Ütős hangszereink ütős árban kaphatóak nagy választékben
Hangtechnika
Hangtechnikában nem ismerünk lehetetlent !
Fénytechnika
Tekintse meg fénytechnikai kínálatunkat
Népi és egyéb hangszerek
A speciális igények kielégítésére
Kották
Kották minden mennyiségben
Termékek
Fafúvós hangszerek » Xaphoon » A hangszerről általában
A hangszerről általában
A hangszerről általában

A Xaphoon különlegessége a telt és zengő hangzás. 
Egyszerű a felépítése, könnyen kezelhető és egyszerű magunkkal vinni.
A hangszernek kedvező az ára, és relatívan könnyen meg lehet tanulni vele játszani.

Néhány évvel ezelőtt még csak kevés ember volt, aki ismerte a Xaphoon-t. A Xaphoon ma már egy komolyan veendő alternatíva a fuvolához hasonlítva, belépőhangszerré vagy előhangszerré vált más fafúvós hangszerek előtt.

Hangfelvétel itt.


A Xaphoon elődje - a Schalimo

A csőhangszer ötlete az arab világból jön. A Schalimo a klarinét elődje. Keskeny fúvókája volt vékony és kicsi náddal, ami a hangzást csengővé tette. Először nem volt billentyűje, majd lett egy és kettő, majd klarinét lett belőle, ami ezt a nagyon egyszerűen felépített hangszert - amit már Közép-Európában már használtak - teljesen elnyomta. Még ma is van néhány klasszikus darab a barokk időből, amit a Schalimo számára írtak.

Ennek a hanszertípusnak az újbóli felfedezése csak most az elmúlt években történt meg. A Xaphoon tulajdonképpen egy továbbfejlesztés, mivel a fúvókát megváltoztatták így a hangzás zengőbb lett. Hasonló hangszerek megtalálhatóak olyan területeken, mint India, Örményország és Nyugat-Latin Amerika.

A Xaphoon-nal nem nehéz meg tanulni játszani. Az elején lehetséges, hogy megterhelő lesz hosszabb ideig játszani addig, ameddig a megfelelő szájizomzat kifejlődik, de jutalmul a szép hangzás gyorsan kialakul. A legfontosabb az, hogy valahogy ráérezzünk a fúvókára és az ujjakat "elosszuk". Hozzászokjunk a határozott megfújáshoz és a felső hangoknál a nád erősebb ajakszorításához. A szájtartással lehet a hangmagasságot korrigálni és a hangszer sajátos hangját a húzással és csúsztatással elérni.

Az első hang: Ahhoz, hogy a Xaphoon egy hangot csalogassunk ki, vegyük a szánkba kb. 2 ujjnyi szélesen. A nád felső vége szabadon mozoghasson a szájban. Zárjuk össze a szánkat a fúvókával és határozottan fújjunk bele. A megfújás és a szájtartás nagyon sokban hasonlít egy gyertya vagy egy morzsa elfújásához. Fontos! A Xaphoon fúvókája nagyon nyitott és széles. Ettől van ez a kellemes, zengő hangja, függetlenül attól, hogy kisméretű hangszer. Ha a fúvóka nincs olyan mélyen a szájban, nem tudunk hangot produkálni.

Hangolás: A hangmagasságot a szájtartással lehet szabályozni. Ha egy hangot fél hanggal magasabban vagy alacsonyabban szeretnénk játszani, akkor a hangot lehet húzni. Minél nagyobb a fújás erőssége a tenorszaxofon náddal, annál magasabb lesz a hallható hang. A hang mélyebb lesz, ha a szájtartás lazul. Ahhoz hogy ezeket a kivételes hangmagasságokat elérjük, egy kis gyakorlásra van szükségünk a nád használatakor, de ez a kezdetekkor még nem játszik nagy szerepet. A nyelv mozgatásával vagy más variációkkal a hangszínt még meg lehet változtatni. A túlfújt hangokat (az egész magas hangok, amit a kezdetekkor néha akaratlanul is megszólalnak) el lehet érni úgy, hogy a fúvókát kicsit mélyebben a szájba kell venni és a szájnyomást emelni kell.

Nádak:

A Xaphoon-hoz kifejezetten csak tenorszaxofon nádakat lehet használni. A nádak minősége és erőssége befolyásolják a hangszínt és a játékot. Ha egy nád hullámos lesz, vagy túl nedves lesz, tönkremegy, vagy elhasználódik, nagyon nehezen lehet játszani a hangszerrel. A hangminősége is megszenvedi. Kétséges esetben inkább cseréljünk a nádat.

Náderősség és nádfelerősítés: A náderősségben van vékony 1 - 5 vastagig. A hangszert egy közepes náddal látjuk el (2,5). A vékonyabb nádak világosabban szólnak és könnyebb megfújni. A vastagabbak egy teltebb, sötétebb hangol, képeznek, a magas hangokat stabilabban lehet kitartani, de ehhez több erő kell a megfújáshoz. Kifizetődő, ha figyelünk a jó nádminőségre. A játék könnyedebb lesz és a hangszíne egy jó náddal finomabb lesz. Ha túl sok levegő kell a megszólaltatásához (erős a nád), akkor a felületét dörzspapírral, extra finom körömpolírozó papírral megdolgozhatja (elvékonyítja). Csak nagyot keveset szedjen le egyszerre a nádból! A tenorszaxofon nádnak teljesen le kell fednie a fúvóka nyílásást; de többet nem.

Hangszerfogás: Ha a lyukakon nincs az ujjunk, akkor, megfújáskor egy F hangot hallunk. A bal kéz mutató és hüvelykujját tegye a két felső lyukra. Újra fújja meg. Ez a közép C. És ha a lyukakat, az ujjakkal fentről lefelé egymás után lefedi, akkor egyre mélyebb hangot kap, egészen a mély C-ig. A mélyebb hangok csak akkor szólalnak meg, ha minden lyuk jól le van fedve. Először nyugodtan játsszon csak a bal kézzel, még akkor is, ha a mély hangok természetesen lenyűgözőbben szólnak. Később, ha már az ujjakkal jól le tudja fogni a lyukakat, meglátja, hogy az alsó oktávot, illetve alsó félhangokat a legkönnyebben tudja játszani.

Bruttó ár: 0Ft
Rendelési információk